Att inte förmänskliga djur

Man brukar ju säga att man inte ska förmänskliga sina djur, och i ärlighetens namn så har jag nog en tendens att göra just det med mina hundar (särskilt Grim som uppför sig som ett utvecklingsstört litet barn). Vad jag däremot inte gjort är att fömänskliga innevånarna i våra akvarium. Det kan tyckas rätt självklart, men om man bor tillsammans med Tove inser man snabbt att så inte är fallet...
Den senaste veckan har det varit ovanligt många diskussioner om huruvida fiskarna är lyckliga, får vara tillsammans med sin drömpartner eller om de (ve och fasa) blir mobbade av sina akvariekamrater. Tove var näst intill självmordsbenägen när hon för några dagar sedan råkade övermata innevånarna i det stora akvariumet. Okej, alla fiskar såg ut som ballongfiskar och den ena scalaren föråt sig så till den milda grad att han började simma på snedden och senare dog, men det var ju verkligen inte hennes mening att med kärlek mörda våra fenbeprydda vänner. Jag menar, shit happens, man lär sig av sina misstag.

Igår flyttade vi över de första fiskarna till vårat nystartade 54litersakvarium. Vi har nu alltså tre akvarium.
Ett 12liters nanoakvarium, 54litersakvariumet och det stora 315litersakvariumet. Vi hade beslutat oss för att först och främst flytta våran marmorkräfta Lilla Anus eftersom att han terroriserat både Hålen och Marilyn (väderålar) och dessutom klippt av ena fenan på Usama (en scalar). Men när sanningens stund var inne fick Tove ett smärre nervsammanbrott och var tvungen att googla marmorkräftor för att läsa om deras habitat och levnadsvanor i en timme innan flytten av Lilla Anus kunde fortsätta. Vi misstänker att Lilla Anus tänker få barn med sig själv och därför varit extra bitchig den senaste tiden. Känns iaf skönt att ha flyttat honom så att hans eventuella avkomma kan överleva och slippa bli uppätna av kattfisken eller praktbotiorna. Tove konstaterade ändå att "det känns som att vi flyttar honom varje gång han börjar bli lycklig". Min flickvän är visst en fiskpratare ^^
Med kräftan fick även tre Platyfiskar flytta, en albino ancistrus, en siamensis och en chokladmal. Även där blev det diskussioner om huruvida vi flyttade "rätt kompisar" och om de ensamma fiskarna skulle bli ledsna när dom inte längre hade sina kamrater. Jag kan hålla med om att Platyn är en stimfisk, men resten är inte direkt utpräglade stimmare och liksom, herregud, vi ser väl om dom (mot förmodan) skulle börja må dåligt. Fast nu känns det nästan elakt att tänka så >_<

Även börjar det kännas som att det inte längre bara bor två, utan tre hundar i familjen. Numera är det inte bara hundarna som blir rastade när jag går ut, Tove klättrar/kryper/rullar runt i snön hon också :S
Och ibland får lilla Ceylon följa med ut :) Det är roligt att se när hon försöker förstå vad snö egentligen är <3

Annars händer det inte så mycket i apfamiljen. Grim och Ceylon är bästisar for life, Annie har börjat löpa och jag har för hundrafemtioelfte gången konstaterat att jag har världens snyggaste flickvän ^^
Jo just! Fikonträdet som står nere i matkällarens mörker för att vinntervila har utvecklat massa små fikon redan :O Ryktet säger att det är normalt och att trädet bara förbereder sig inför sommaren, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att det börjar växa frukter såhär mitt i vintern. Hoppas allting går bra, jag tycker så mycket om mitt lilla fikonträd <3
Jag måste köpa mig den där digitala systemkameran som jag tjatat om så länge nu, så att jag kan ta kort på allting och lägga upp  här ^^

Over and out// Josephine with crew


Kommentarer
Postat av: Teresa

åhhhh de myser! Mysisar :)



Jag har föresten aldrig lyckats vintervila mina blommor.. Jo, änglatrumpeten överlevde förra året men nu är den också död (till Jens stor glädje, eftersom han är livrädd för giftet!) och nu verkar det som att jag har lyckats begå mord på mina inneplantor också :P

2011-01-20 @ 16:44:36
URL: http://velourvenus.blogg.se/
Postat av: Martin J Sällberg

Jag URL-länkar gär till en blogg som kritiserar förmänskligandet av djur. Välkommen att läsa och kommentera! Om kommentarfälten skulle krångla, eller om du bara inte vill att alla ska kunna läsa dina kommentarer, får du gärna skicka dem som email till mig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0